Kipróbáltuk a MÁV egyik legújabb mozdonyát a győri vasútállomáson
Felszálltunk és kipróbáltuk egy TRAXX típusú villanymozdony kényelmét Győrben. A jármű 160 km/órás sebességgel is száguldhat. Vezetőjét a szakma szépségeiről és esetleges nehézségeiről kérdeztük.
<<KISALFOLD.HU>>
A győri vasútállomáson is gyakran láthatók ezek a masinák. Pár napja - a vasúttársaság külön engedélyével - lehetőségünk nyílt felszállni az egyikre. A szolgálatot teljesítő mozdonyvezető bemutatta a kényelmes, régebbi mozdonyokhoz nem is hasonlítható vezetőfülkét.
![]() |
TRAXX mozdony Győr vasútállomásán. |
A győri vasútállomásra, a délelőtti órákban, a Keleti-pályaudvar felől érkezett meg a vonat. Mivel a jármű csak a kora délutáni órákban indult szolgálatra, ezért bőven volt időnk körülnézni a fülkében, ahol Teszár Zoltán mozdonyvezető, szakzsargonnal 'vezér' üdvözölt bennünket.
![]() |
A TRAXX mozdony vezetőfülkéjében Teszár Zoltán mozdonyvezető. Fotók: T.Zs. |
Teszár Zoltán 1983 óta vezet villamos mozdonyokat, így sok mindent tud róluk. A szolgálati időről, a szakma szépségeiről, nehézségeiről és elsősorban az új mozdony kényelméről kérdeztük.
"A V43-as villanymozdony után átülni egy TRAXX-ba nagy változás, hiszen ezek az új mozdonyok kényelmesebbek, mint az elődeik. Elég csak a vezetőülést kipróbálni. Kényelmes, állítható. Az ember hátához illeszkedik.
![]() |
Az irányítópult is más. A hagyományos analóg műszerek gyakorlatilag eltűntek. Helyettük digitális képernyőket látunk, melyekről minden szükséges információ leolvasható. Nincsenek visszapillantó tükrök sem. A vonat környezetét a mozdony oldalán elhelyezett kis kamerákon át figyelheti a vezető" - tudtuk meg Teszlár Zoltántól.
Kapva kaptunk az alkalmon és kipróbáltuk a vezető ülését. Valóban komfortos. Elfogadnánk otthonra is, akár tévét nézni.
A mozdonyvezetői szolgálat 12 órás, ebből maximum 10 óra lehet a vezetéssel eltöltött idő, ezért elengedhetetlen, hogy rendes, ergonómikus ülőalkalmatosság legyen a vezérálláson.
Az új mozdonyok beszerzése jelentős
lépés. Elsősorban a személyszállításban használják őket. A MÁV
járműparkjának jelentős részét még ma is a V43-as villanymozdonyok
alkotják. A működő mozdonyok átlagéletkora 35 év. A korszerűtlenné vált gépek nem csak a szolgáltatás színvonalában, de üzemeltetési költségeikben sem felelnek meg az elvárásoknak. A régebbi mozdonyokat is folyamatosan felújítják, ám egy idő után cseréjük elkerülhetetlen. |
Üzemeltetésük takarékosabb, mivel a fékezéskor keletkező elektromos energiát a mozdony visszatáplálja a felsővezetékbe. Megtudtuk: a MÁV-Trakció további korszerű mozdonyok beszerzését is tervezi a jövőben. Az utasok sokszor találkozhatnak TRAXX-al, illetve a Taurus típussal az állomásokon, hiszen jelentős személyszállítási forgalmat látnak el.
Ezek a masinák 160 km/órás sebességgel is száguldhatnak. Ám a jó mozdonyokhoz megfelelő minőségű vasúti pálya is szükséges. Hazánkban egyelőre csak a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal egyes szakaszain megengedett ekkora sebesség. A jövőben azonban ez is változhat.
A járművek, illetve a személykocsik korszerűsítése és lecserélése nagyobb utasforgalmat is generál. Kísérőink elmondták: a korszerű vonatok színvonalasabbak, számadataik szerint az elmúlt évben növelték az utazóközönséget is. Erről korábban portálunkon is olvashattak.
A hatást a mozdonyvezető is igazolja: "Több ismerősöm is említette, hogy a főváros környékén egyre többen részesítik előnyben a vasúti közlekedést. Sokan hivatkoznak arra, hogy tiszták és korszerűek a vonatok.
![]() |
Szemtől szemben. |
Megtudtuk: korszerű mozdonyt vezetni is élvezetesebb, könnyebb, mint elődeiket. Akár a menetrend betartásában is előnyös lehet az intenzív gyorsítás és a modern berendezések használata. Természetesen ez függ a mozdonyvezető tapasztalatától is.
Ezután kisebb "sétára" indultunk. Mozdonyunk engedélyt kapott, hogy kiguruljon az egyik tároló vágányra Gyárváros felé:
![]() |
Géptér. |
A mozdonyvezető rádión keresztül nyugtázta az utasítást és elindultunk. Elmondhatjuk: a több mint 80 tonnás jármű olyan csendesen és könnyedén siklik, akár egy hajó. Csupán a váltókon áthaladva érezni némi riszálást. Miután leparkoltunk, "vezetőállást cseréltünk", azaz átmentünk a géptéren keresztül a másik fülkébe. A mozdony belseje is nagyban különbözik a régebbi típusoktól. Akadálymentesen, könyökünk és fejünk beverése nélkül átjutunk a túlsó oldalra.
![]() |
Rövid várakozás után visszagurultunk az állomásra, hogy beálljunk a karbantartó garázs elé. A mozdonyt ugyanis le kell mosni. Régebben ez a mozdonyvezetők feladata volt - tudtuk meg. Teszár Zoltán közben a szakma szépségeiről kérdeztük:
- Gyerekkori álmom volt, hogy mozdonyvezető legyek. A "Keleti-pályaudvaros" mozdonyvezetők, így én is, sok helyen megfordulunk az országban. Minden szolgálat más. Az egyik kedvenc szakaszom Szobnál a Duna part mentén van. Látványos a táj. Ahhoz, hogy valaki egy adott mozdonyt vezethessen, típusengedélyt kell szereznie.
Az egyes vonalakhoz pedig vonalismereti engedély szükséges. Meg kell ismerni a pályát, a vasútállomásokat, a környezetet, forgalmi korlátozásokat, előírásokat minden vonalon - mondta el a Vezér.
- A lelki teherbírás személyfüggő. Van aki könnyen feldolgozza, van aki nehezebben. Egy kollegám mesélte, hogy többször is gázolt, semmi baja nem volt, látszólag meg tudta emészteni az eseményeket, de pár héttel később összeomlott lelkileg.
Élménydús túránk közben a végéhez ért. A mozdony lefékez a garázs bejárata előtt. A vezetőtől elköszönünk és lemászunk a mozdony oldalán. Néhány utolsó fotóra - búcsúzóul - még jutott időnk.
www.kisalfold.hu
A cikk linkje
___________________________________________________________________________________
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése